Att välja mobiloperatör kan vara svårt eftersom det finns många att välja mellan. Idag har de flesta operatörer väldigt bra täckning, men det finns en del som har lite sämre täckning och därför är det viktigt att kontrollera vad som gäller för respektive operatör. Det är en stor fördel att jämföra olika mobilabonnemang och operatörer för att man ska hitta det abonnemang som passar bäst för ens egna behov. På www.bästabonnemang.se kan man jämföra bland olika operatörer, samt se vad de har att erbjuda. De tre ledande mobiloperatörerna på marknaden är Telia, Tele2 och Telenor. Samtliga operatörer har en täckning som täcker större delarna av landet, med Telia i täten som täcker upp till 99,9 procent av Sveriges befolkning.
Prisskillnader mellan de olika operatörerna
Förutom täckning är det viktigt att hitta ett abonnemang som passar en själv prismässigt. Priset varierar stort bland de olika operatörerna.
- Telia har tre olika abonnemang med begränsad surf, samt fyra olika abonnemang med obegränsad surf. Deras lägsta abonnemang är 3 GB som kostar 229 kronor per månad, medan deras obegränsade abonnemang ligger från 609 kronor i månaden upp till 729 kronor i månaden. Det som skiljer dessa åt är att man får en streamingtjänst på köpet. Det kan vara till exempel C More eller Netflix.
- Hos Tele2 kan man hitta två olika abonnemang med begränsad surf, samt tre abonnemang med obegränsad surf. Den lägsta surfen Tele2 erbjuder är 5 GB för en månadskostnad på 249 kronor i månaden, medan deras dyraste kostar 599 kronor i månaden. I Tele2:s tre obegränsade abonnemang kan man välja om man vill ha snabbare surf eller mindre snabbare surf och det är detta som gör att priserna skiljer på de olika abonnemangen.
- I Telenors utbud kan man välja mellan tre olika begränsade surfpotter och två obegränsade abonnemang. Det billigaste Telenor erbjuder är en surf på 5 GB, liksom Tele2, men deras pris ligger på 229 kronor per månad. Telenors dyraste abonnemang kostar 549 kronor i månaden, med hänsyn till de kampanjer de har emellanåt.
Operatörernas tillgänglighet
Att kunna komma i kontakt med sin mobiloperatör är väldigt viktigt om man upplever problem med abonnemanget eller liknande. Det finns idag många sätt att komma i kontakt med samtliga mobiloperatörer. Det som dock skiljer mellan Telenors kundservice och Telia och Tele2:s kundservice är att man kan chatta med Telia och Tele2. Man kan dock nå alla på telefon och på mejl. En annan sak som skiljer är deras öppettider där Telenor har öppet på vardagar, medan Tele2 och Telia har öppet alla dagar. Det man måste ha i åtanke är att Telenor har öppet på helger, men de svarar endast på tekniska frågor.