Bra marknadsföring är A och O för alla företag oavsett bransch. Syns man inte finns man inte är ett uttryck som är högaktuellt när det gäller marknadsföring. Med bra kommunikation kan man nå sina kunder på ett effektivt och resurssnålt sätt. Med dålig kommunikation spelar det inte någon roll hur bra dina produkter eller tjänster är eftersom din målgrupp inte vet om det. Det finns en uppsjö av marknadsföringsmetoder att välja mellan. Här ingår att nätverka på mässor, föreläsningar och events, utse ambassadörer som sprider information om ditt företag, och dela ut visitkort och utskick. I det här inlägget kikar vi närmare på marknadsföringsmetoder som spelsajter på nätet använder sig av.
En förändrad bransch
Innan vi dyker in i de marknadsföringsmetoder som förekommer i spelbranschen tänkte vi nämna något om branschen i stort. Den förändrades nämligen radikalt för snart 25 år sedan i och med uppkomsten av spelsajter online med casino och andra spel. Utvecklingen ägde rum på initiativ av ett gäng pionjärer som ville skapa ett landskap där man kunde spela med hjälp av internetuppkoppling och en digital enhet från nätet. Dessförinnan hade det enda sättet att ägna sig åt klassiska och moderna spel varit att vända sig till landbaserade anläggningar eller spela privat. Även om dåtidens spelsidor ter sig nästintill banala i sin enkelhet markerade deras intåg en ny era inom branschen. En era som inte bara motsvaras av digitala plattformar utan till viss del även digitala marknadsföringsmetoder.
Content på sociala medier
Ett sätt för spelsajter på nätet att marknadsföra sig är att ha en tydlig närvaro på sociala medier. Genom att skapa intressant innehåll som inspirerar följarna ger man dem en anledning att fortsätta följa plattformen och knyta dem närmare till sig. Matnyttigt innehåll på sociala medier kan bestå av strategiartiklar och interaktiva verktyg, kunskap, tips och inspiration. Ett annat sätt att utöva marknadsföring online som spelplattform är att anlita influencers inom gaming. Dessa aktörer har ofta en lojal följarskara inom sitt gebit och åtnjuter förtroende hos sina följare. Genom att låta dessa tala gott om och marknadsföra nya spel, funktioner eller annat skapar man en direkt och trovärdig röst som talar direkt till spelarna där ute.
Fria spins, rabattkoder och välkomsterbjudanden
Marknadsföringsarbetet för spelplattformar sker löpande och får egentligen aldrig stagnera. När man väl fångat spelarnas intresse initialt gäller det att bibehålla deras engagemang och se till att de inte går över till konkurrenter. Ett sätt att belöna spelare och skapa incitament för att de ska spela på just din sajt är genom att erbjuda tilläggstjänster eller produkter utan kostnad. Det kan röra sig om allt från att erbjuda nya spelare fria spins, rabattkoder om man förbinder sig till ett särskilt köp eller välkomsterbjudanden om man är ny på en sajt och registrerar sig. Alla människor, i synnerhet kunder, gillar känslan av att få något gratis och genom att belöna nya och återkommande kunder skapar man goodwill och god branding som spelbolag.
Nätverka
Vi nämnde inledningsvis vikten av nätverkande som marknadsföringsmetod, detta gäller även spelbranschen i allra högsta grad. Sedan digitaliseringen av spelbranschen har antalet aktörer vuxit explosionsartat, både lokalt och internationellt. Detta innebär ökad konkurrens vilket talar än mer för att nätverkande bör prioriteras. Runt om i världen äger regelbundet olika spelmässor och forum rum där även spelarna medverkar. Genom att ha en närvaro på dessa etsar man sig som spelbolag in i minnet hos spelarna och skapar förtroende. Ibland är nätverkandet helt och hållet digitalt och äger rum på olika digitala plattformar som bland annat Twitch. Så länge marknadsföringsmetoden är effektiv spelar det ingen roll om nätverkandet äger rum IRL eller digitalt.
Slutsats
Sedan de digitala spelsajternas entré på marknaden vid 2000-talets början är aktörerna som verkar i branschen fler än någonsin. Det har lett till ett bredare och mer sofistikerat spelutbud som har gynnat spelarna. För branschen innebär det dock att kraven på effektiv marknadsföring är högre än någonsin och att det inte längre räcker med annonser i dagstidningen. Ett digitalt spellandskap har öppnat upp för digitala marknadsföringsmetoder som får verka parallellt med traditionella sådana för att nå ut till rätt målgrupp.