Att hitta produkter på rea eller med rabatt är något de flesta konsumenter uppskattar. Det finns dock specifika regler som fastställer hur företag får marknadsföra sina kampanjer.
I den här artikeln kommer vi att gå igenom vilken lagstiftning som gäller i rea-tider. Vad innebär egentligen rea och hur länge får en sådan pågå? Finns det någon skillnad mellan rea och rabatt? Läs vidare för att få reda på mer!
Vad är rea för något?
Rea är en utförsäljning av varor till nedsatt pris som syftar till att rensa lagret för att ge plats åt nya produkter. Reor genomförs ofta efter säsongsskiften, som till exempel sommar- och vinterrean, men även efter större högtider, som julrean och påskrea.
Det nedsatta priset på en vara får aldrig vara samma som ordinarie pris, utan måste vara väsentligt lägre för att begreppet rea ska kunna användas. Det krävs också att varan ingår i det ordinarie sortimentet. Butiken kan inte ta in tillfälliga partier av en specifik produkt och sedan sälja den till ett nedsatt pris för att utnyttja konsumentens köpvilja.
Hur länge får en rea pågå?
Det är marknadsföringslagen som styr hur länge en rea får pågå. I Sverige får reor inte pågå i mer än ett par veckor. Enligt Konsumentverket ska de ha ett tydligt slutdatum. Det är alltså inte tillåtet att ha ”ständig rea” på vissa varor.
Är rabatt detsamma som rea?
Bortsett från att båda erbjuder nedsatt pris på ordinarie varor finns det grundläggande skillnader mellan rabatter och reor. En rabatt kan avse både ordinarie och tillfälligt nedsatt pris på en vara för att attrahera kunder. Ofta är rabatter knutna till procentuella nedsättningar eller speciella säsongserbjudanden. Det är inte heller alltid som en rabatt riktar sig mot alla konsumenter. Till exempel kan ett erbjudande vara särskilt riktat mot medlemmar, stamkunder eller specifika kundgrupper. Till skillnad från reor, kan rabatter appliceras på alla typer av varor.
Vad är en bluffrea?
Bluffreor är ett sätt att missleda konsumenterna genom att höja priset på en produkt strax innan rea, och därefter sänka den till ordinarie pris under reaperioden. Den här typen av vilseledande marknadsföring är olaglig och Konsumentverket har rätt att ingripa om det upptäcks att ett företag bryter mot de regler som gäller för rea och rabattmarknadsföring. Ett sätt att skydda sig mot bluffreor är att jämföra priset hos flera butiker för att vara säker på att man fått bästa möjliga pris på varan.
År 2023 infördes en ny lag som kräver att en produkt måste ha sålts till ordinarie pris i minst 30 dagar innan den kan erbjudas på rea. Avsikten är att skydda konsumenterna och säkerställa att rean verkligen innebär en kraftig nedsättning från tidigare pris.
Regler kring rabatter och erbjudanden hos spelbolag
Rabattkampanjer är populära inom flera branscher, inklusive spelbranschen och casino online där begrepp som välkomsterbjudanden och bonusar är vanliga. Enligt de regler som gäller i Sverige får spelbolag bara erbjuda en enda välkomstbonus per kund. Oftast sker detta i samband med att kunden registrerar sig på spelplattformen. Det är däremot förbjudet för spelbolag utan svensk licens att rikta sin marknadsföring mot svenska spelare. Det är inte heller tillåtet att uppmuntra till överdrivet spelande via bonuserbjudanden.
Att tänka på i samband med reor och rabatter på nätet
För att inte vilseledas som konsument är det viktigt att förstå skillnaderna mellan reor och rabatter. Reor innebär en generell utförsäljning av det ordinarie sortimentet till ett reducerat pris under en begränsad tid. Rabatter kan istället gälla olika delar av sortimentet och inkludera många tillfälliga erbjudanden. Gemensamt för båda formerna är att priset ofta måste vara rejält nedsatt för att man som konsument ska lockas till ett köp.
För att få ut det mesta av rabatter och reor, kom ihåg att jämföra priser hos olika säljare. Genom att vara uppmärksam kan du oftast göra riktigt bra klipp och ta del av erbjudanden med rättvisa villkor.