Blogg

Nya shoppingvanor skapar nya tjänster

Trots att det varit enkelt och säkert att handla online under många år ökar E-handeln fortfarande kraftigt år från år. Under andra kvartalet 2016 ökade E-handeln i Sverige med 18% mot samma period under 2015. Det är betydligt mer än vad handeln i fysiska butiker ökat under samma period. Där är trenden istället att försäljningen till viss del minskar.

Även om ökningen inom E-handeln ökat generellt så visar en undersökning som Postnord publicerade i höstas att det främst är matkassar och byggmaterial som ökat mest. Matkassar och livsmedel ökade under denna tid med 37%. Inom bygghandeln var även ökningen 37%. En annan bransch som är på frammarsch på nätet är sport- och fritidsartiklar som ökade med 29%.

Andra tjänster hos butikerna

Att E-handeln ökar år från år är inget nytt. Men ökningen är så kraftig att det nu börjar återspegla sig inom detaljhandeln hos de fysiska butikerna. I USA har antalet stängningar av fysiska butiker år 2016 slagit rekord. Ett exempel är kedjan Macy´s som beslutat att 100 av deras 670 butiker ska stängas.

Men utvecklingen behöver inte betyda butiksdöden som vissa hävdar. Däremot skapar förändrade shoppingmönster nya behov och därmed nya anpassningar av butikerna. I USA har flera butiker valt att satsa på mindre butiker som ska fungera som utlämningsställe av beställda produkter som köps online. Här går det även att lämna in produkter vid reklamation eller vid återköp. Genom att skapa denna möjlighet kombineras fördelarna med fysiska butiker med E-butikernas fördelar..

Som kund är det lätt att beställa vad man vill ha på nätet. Men man behöver inte oroa sig för dyra fraktkostnader eller problem vid reklamation. Då kan man åka till närmaste butik och få den hjälp man behöver.

Kan den ökade shoppingen online till och med skapa en framtid med butiker där service och kundbemötande prioriteras högre än försäljning?